Menneske stratego

Nøgleord: ,

Kategorier: ,

Adaption af det klassiske brætspil, fra brikker til mennesker, så alle er aktiveret.

Formål

Tidsforbrug

Ca. 15 min per runde

Instruktion og regler

2 hold (eller flere, alt afhængig af hvor mange man er) møder hinanden af gangen. Hvert hold skal have en holdleder, som enten er upartisk og som hele tiden er på posten (hvis det er en turnering), eller hvert hold skal vælge en holdleder, der ikke selv deltager i legen (kan evt. være en skadet). Hver holdleder har en identisk stak kort. Hvert kort har et billede der repræsenterer en vis værdi (værdien kan evt stå på kortet, så der ikke opstår tvivl). Inden legen begynder, forklarer holdlederne reglerne så alle delteagerne har forstået. Derefter deler holdleder 1 kort ud til hver person på holdet. Holdlederen har blandet bunken med kortene og vender dem med bagsiden op, således at hver deltager får et tilfældigt kort udleveret. Holdlederen kan med fordel holde fanen ude af bunken, indtil der kun er 10 eller færre kort tilbage, så man får mere ud af legen. Når legen begynder, skal alle deltagerne ud og fange hinanden, inden for legeområdet. Kortet skal bæres hele tiden af personen, og kortet må gerne skjules, så modstanderen ikke kan se kortets værdi. Man bliver fanget ved fysisk kontakt. Når deltager A har fanget deltager B, skal de vise hinanden deres kort. Hvis A’s kort slår B’s, har A vundet og tager B’s kort med tilbage til A’s holdleder (afleverer). Derefter kan A løbe ud igen med samme kort og fortsætte kampen. B løber tilbage til B’s holdleder, får et nyt kort og løber ud igen. Hvis A og B begge har et kort med samme værdi, dør begge, og de skal hjem til hver deres holdleder, aflevere det døde kort og få et nyt. Hvis A har feltmarskallen og B har bomben, så eksploderer bomben, og B tager begge døde kort med tilbage til holdlederen og får et nyt. Sådan fortsættes der, til fanen er vundet. Når fanen er vundet, er runden slut. Holdlederne mødes og deler kortene op, så der er to identiske bunker kort igen og en ny runde kan begynde. Kort (per hold): Fanen (1 stk), kan ikke angribe og kan ikke slå nogen;Feltmarskal (1 stk), vinder over alle, undtagen spion og bomben;General (1 stk) vinder over alle, undtagen feltmarskal og bombe;Oberst (2 stk) vinder over major, kaptajn, løjtnant, underofficer, minør, spejder og spion;Major (3 stk) vinder over kaptajn, løjtnant, underofficer, minør, spejder og spion;Kaptajn (4 stk) vinder over løjtnant, underofficer, minør, spejder, spion;Løjtnant (4 stk) vinder over underofficer, minør, spejder, spion;Underofficer (4 stk) vinder over minør, spejder, spion;Minør (5 stk) vinder over spejder, spion og som den eneste kan minøren fjerne en bombe, uden at dø;Spejder (8 stk) vinder over spion;Spion (1 stk) vinder over feltmarskal;Bombe (6 stk) kan ikke angribe, vinder over alle, undtagen minør

Gruppestørrelse

Hvor

Større åbent område, kan med fordel bruge skov, da der vil komme naturlige forhindringer der gør legen lidt sjovere

Materialer

Stratego kort. Man kan lave specielle kort selv, fx, i tilfælde af at stratego ligger som en del af en turnering der har et tema, fx. Superhelte og -skurke eller Harry Potter, kommer kortene til at se således ud:

  1. Fane – Det gyldne lyn ( Kan ikke udfordre nogle og kan tages af alle) (1 stk) 1. Voldemort (BOMBEN) (Kan tage alle pånær nr. 9 som er Harry Potter, Men kan ikke udfordre nogen) (6 stk) 2. Dobby (Kan kun tage nr. 0,11) (1 stk) 3. Dudley (Kan kun tage nr. 0,2) (8 stk) 4. Neville (Kan tage 0,2,3) (3 stk) 5. Dementor (Kan tage 0,4,3,2) (4 stk) 6. Malfoy (Kan tage 0,5,4,3,2) (4 stk) 7. Snape (Kan tage 0,6,5,4,3,2) (4 stk) 8. Bellatrix (Kan tage alle pånær 0,11,10, 9 og 1) (4 stk) 9. Harry Potter (Alle pånær 0,11, 10) (5 stk) 10. Mcgonagal (Kan tage alle pånær 0,10,11,1) (2 stk) 11. Dumbledore (Kan tage alle pånær nr. 0,1 og 2) (1 stk)