Aktivitetsudvikling
Du følger de sædvanlige faser for, hvordan man går til et projekt, når du udvikler aktiviteter.
Afklaring → Planlægning → Udførelse → Afslutning
Se mere her http://xn–trivselogbevgelse-2rb.dk/wp-content/uploads/2015/06/Idr%C3%A6tsludo.pdf
Spilhjulet
Spilhjulet findes i forskellige udformninger. Det er udviklet ift. boldspil, men kan med fordel anvendes, når man skal korrigere aktiviteter. Udgangspunktet i spilhjulet er, at man har en aktivitet, som har et formål.
Spilhjulet kan bruges på mindst to måder:
- Planlægningsfasen. Når du har formålet med din aktivitet, kan du kigge rundt i de enkelte kategorier og tænke over, hvordan aktiviteten skrues sammen for at formålet bliver opfyldt.
- Udførelsesfasen. Hvis ikke formålet med aktiviteten bliver opfyldt, når den udføres, så kan man bruge de enkelte kategorier til at justere aktiviteten.
Opgave. Tag en kendt aktivitet og brug spilhjulet til at beskrive den.
- Definér formålet med aktiviteten.
- Gennemgå kategorierne i spilhjulet for hvordan aktiviteten er skruet sammen
- Gennemgå kategorierne for hvordan aktiviteten kan justeres, hvis det ikke helt kører
Dit eget tilpassede aktivitetshjul
Lav dit eget aktivitetshjul, der passer til den type aktiviteter, du skal planlægge. Så får du dit eget aktivitetshjul, du kan bruge i forbindelse med planlægning af dine projekter.
Find en skabelon, hvor du kan skrive dit aktivitetshjul ind i her: kortlink.dk/gemw
Aktivitetscirklen
Aktivitetshjulet
Se mere på sitet
Aktivitetsgeneratoren
Inspireret af DBUs Øvelsesgenerator kunne man på samme måde arbejde med en aktivitetsgenerator.
Hvad vil du med øvelsen? ↓ Opstil situationer hvor færdigheden bruges? ↓ Udvikl hver situation til øvelser ↓ Formel → Funktionel → Anvendt ↓ Lav tre sværhedsgrader for hver øvelse. ↓ Opstil øvelsesmål for spillerne ↓ Evaluer øvelserne og målet.